Materialbanken   >   Sprid ordet

Sprid ordet

Att sprida handlar om att berätta för andra om sitt arrangemang och bjuda in till det. Det kallas marknadsföring.

Det kan vara bra att göra en av våra övningar där ni definierar ert projekt. Om ni har berättat för varandra och er själva, då vet ni också vad ni ska säga till andra. Här finner du det du behöver för att sprida ordet!

Sprid ordet

Att sprida handlar om att berätta för andra om sitt arrangemang och bjuda in till det. Det kallas marknadsföring.

Det kan vara bra att göra en av våra övningar där ni definierar ert projekt. Om ni har berättat för varandra och er själva, då vet ni också vad ni ska säga till andra. Här finner du det du behöver för att sprida ordet!

Marknadsföring

Ett enkelt sätt att lista ut hur ni ska marknadsföra er är att svara på följande frågor som the changemakers yard har tagit fram. Ett kul sätt att svara på dem kan vara att ni får tjugo sekunder var. Använd era mobiler för att ta tiden. Under de tjugo sekunderna ska en av er svara på så många av frågorna som möjligt. Om denne inte kan svara på något, så blir det nästa persons tur att försöka. Lite som charader, fast med frågor som ska svaras på. Det gör inget om ni fastnar.

Varför behöver ni nå ut?
ex. kanske ni vill nå ut för att locka nya personer ni inte känner; eller
kanske vill ni nå personer som inte intresserat sig för musikstilen innan.

Vem ska ni nå ut till?
Är det unga? barn? vuxna? Vilken typ av personer?

Vad är det ni vill säga?
ex. Ni kanske vill berätta att det händer, vad det är som händer, när det
händer och var det händer.

Hur ska ni säga det?
ex. Vilken stämning? Ska det kännas provokativt? Spännande? Mysigt?
Inkluderande?

Var hittar ni de ni vill nå ut till?
ex. vilken typ av “sociala medier” använder de? Var rör de sig – skolan,
fritidsgården, biblioteket?

När vill ni nå ut?
När kommer ni börja affischera? Hur långt innan evenemanget behöver
ni börja berätta om det?

Några tips

Fem roliga sätt att sprida ordet
  1. Gör en gif av era bilder
    Ta roliga bilder på arrangörer, dekor, under evenemanget. Gör en gif. Addera effekter som emojis, glittriga effekter och text.
  2. #Hashtag!
    Gör en hashtag till ert event. En hashtag är när ni väljer ett nyckelord och sätter en # framför, som i #viunga. Sedan använder ni hashtagen varje gång ni skriver om ert arrangemang i sociala medier.
  3. Gör en Dansvideo!
    Välj en låt ni tycker är grym. Spela in en video där ni dansar till den. Klipp ihop och sprid i sociala medier. Använd er hashtag!
  4. Använd utmaningar!
    Utmana i sociala medier. Kanske utmanar ni att hitta på en titel, eller att personen ska göra en gif, stoppa en isbit i nacken, ett dansmove till en låt. Be dem tagga sna utmaningar med er hashtag.
  • Gör en skattjakt!
    Hitta på ett pris – delta gratis i det ni fixar till exempel – om de klurar ut en gåta som ni hittat på. Lägg ut ledtrådar på sociala medier med några dagars mellanrum. På så sätt får ni personer att vilja följa er.
Hacka ordet

Med att “hacka” menar vi att använda tricks för att göra kommunikationen bättre.

#Om ni ska ut med info innan, publicera den under förmiddagen. Då får det gillningar under hela dagen, och hålls synligt längre.

Hitta rätt plattform!

Det finns en mängd olika typer av marknadsföring och plattformar att informera på. Vilka medier använder de som ni vill ska komma?

Gör en affisch

Att affischera är alltid bra – det är billigt, enkelt och väcker intresse. Antingen kan ni skapa egna affischer, eller så kan ni använda våra färdiga affischmallar. I våra färdiga affischmallar är det bara att skriva in namn på evenemanget, vilka ni är som anordnar, tid och plats. Så trycker vi upp affischerna till er och skickar ut dem till er. Om ni vill göra era affischer själva, bestäm med varandra en eftermiddag då ni har affischverkstad och sätt er ner och skapa tillsammans.

 

Tips på vad som behövs i en affisch!

  • Gör affischen fängslande. Sådär att om du går förbi den på en gata, så får den dig att stanna upp. Det kan vara genom starka färger, en rolig eller spännande titel eller ett uppseendeväckande motiv.
  • En titel är viktigt! Låt den sticka ut från resten av affischen!
  • Skriv datum
  • Skriv plats och tid
  • Det är bra om det framgår vad det är. Om titeln är “VI UNGA SPELAR”, så kan det vara bra att skriva att det är “en konsert av och för unga”. då blir det tydligt att det är en spelning, och att den riktar sig till unga. Om det är tydligt på titeln kanske ni inte behöver en beskrivning.
Gör ett Facebook-evenemang

Att göra ett facebookevenemang kostar ingenting, är lätt att dela och får stort genomslag. Be alla era vänner dela och gilla evenemanget, så får det större spridning. Använd bild och skriv följande information i er evenemangstext. I ditt Facebook-evenemang behöver ni ha med följande information:

 

  1. Namnet på er spelning
  2. En spännande beskrivning av ert evenemang som fångar konceptet! Ett tips kan vara att använda er av den “pitch” ni gjort under avsnittet “från idé till plan”.
  3. Tid för evenemanget och tid då artisterna börjar spela
  4. Plats för evenemanget
  5. Om det finns några viktiga speciella regler, såsom åldersgräns, stängningstid, inga skor inomhus eller något annat, kan det vara bra att skriva det här.
  6. Vilka ni är som anordnar.