Guider > WUF
Workshop, utbildning, föreläsning
Den här guiden är för dig som vill planera en workshop, utbildning eller föreläsning. Guiden kan användas både om det är du själv som kommer hålla i evenemanget, men också om du kommer boka någon person som kommer vara utbildningsledare.
Workshop, utbildning, föreläsning
Den här guiden är för dig som vill planera en workshop, utbildning eller föreläsning. Guiden kan användas både om det är du själv som kommer hålla i evenemanget, men också om du kommer boka någon person som kommer vara utbildningsledare.
Ladda ner checklistan här.
Checklista
Checklista
Checklista
Checklista
Checklista
Checklista
Kom igång
Uppstartsmöte
För att komma igång med planeringen av er workshop, utbildning eller föreläsning kan det vara bra att ha ett uppstartsmöte. Samla alla som vill vara med och planera evenemanget. Prata om vad ni vill göra och vad som behövs för att kunna komma igång. I den här guiden får ni bra tips på saker ni kan gå igenom tillsammans.
Spåna på idéer
Har ni en idé om vad ni vill göra? Eller behöver ni komma på fler olika idéer innan ni bestämmer er? Diskutera igenom de olika förslagen som kommer fram och kom överens om vad ni vill fokusera på i varje förslag.
Utveckla idén
När ni har kommit på en idé för vad ni vill göra är det dags att bestämma hur ni ska genomföra idén. Kan ni vara mer specifika i vad som ska göras? När ska evenemanget ske? Vad behövs för att genomföra evenemanget?
Starta en förening
En förening gör det möjligt att öppna ett bankkonto och ta del av ekonomisk och praktisk hjälp från Vi Unga. Det tar ungefär en timme att starta en förening. Vårt startkit guidar dig steg för steg genom hela processen.
Starta en studiecirkel
En studiecirkel gör det möjligt att lära sig saker tillsammans. Det sker frivilligt och i organiserad form. Med en studiecirkel kan du få stöd och hjälp från Studieförbundet Vuxenskolan. Du kan få tillgång till lokaler, utrustning och fikabidrag.
Planera
Gör en tidsplan
Med en tidsplan får ni överblick över allt som ska göras. Detta gör det lättare att planera, då ni kommer få en tydligare bild av hur omfattande projektet kommer vara. Ni kan ladda ner vår guide för att göra en tidsplan – den kan även användas som checklista, där ni kryssar för det ni har blivit klara med.
Gör en aktivitetsplan
En aktivitetsplan gör det lättare att se allt som behöver göras och när det behöver bli gjort. Vad ska göras? Vem ska göra vad? När ska det vara klart? Se till så att alla vet vad de ska göra. Kom ihåg att ha med allt som ska göras i aktivitetsplanen, även små uppgifter. Detta gör så att ni kommer ihåg att göra allt, vilket underlättar planeringen och utförandet.
Ta hjälp i planeringen
Behövs mer hjälp i planeringen? Testa att göra våra två övningar Livspussel och Ansvarsfördelning. Övningarna gör det lättare att få ihop vardagslivet med planering och genomförande av ett arrangemang. Ni får också hjälp att fördela uppgifterna rättvist mellan er, om ni är flera som arrangerar.
Budget
Hur mycket pengar har ni att använda för arrangemanget? Vilka kostnader kommer ni ha för? Kommer ni behöva betala för att hyra lokal, marknadsföra arrangemanget, bjuda in en ansvarig utbildningsledare eller för att köpa fika? Kommer ni få in några pengar genom arrangemanget? Skriv upp vilka utgifter och inkomster som ni kommer att ha.
Plats
Var ska evenemanget hållas? Behöver ni låna eller hyra lokaler? Går det att använda lokaler i skolor, bibliotek, fritidsgårdar, studieförbundslokaler, kulturhus eller bygdegårdar? Kommer platsen vara ledig vid tidpunkten ni vill anordna evenemanget?
Fixa
Fixa upplägg
Hur ska upplägget vara för workshopen, utbildningen eller föreläsningen? Ska samma person hålla i hela evenemanget eller är det flera som är ansvariga? När ska det vara pauser och hur ska de organiseras? Tänk igenom hur ni skapar ett pedagogiskt upplägg som blir tydligt.
Fixa schema
Ta fram ett schema för både er arrangörer och för det kommande evenemanget. Vad ska göras? Vem ska göra vad? Vilken tid ska det göras? Kom ihåg att planera in pauser och tid för att äta eller fika så att ni får återhämtning.
Fixa lokal
Bestäm vilken lokal eller på vilken plats evenemanget ska hållas, och kom överens med lokalägaren vilka regler som gäller. Fixa nyckel och fixa i ordning lokalen som ni vill ha den. Kom ihåg att ställa tillbaks allt som det var när ni kom efter det att evenemanget är avslutat.
Fixa utrustning
Ta reda på vilken utrustning som behövs och hur ni fixar det. Ibland kan det finnas saker som behövs i lokalen ni är i, och ibland behöver det tas med. Saker som kan vara bra att ha under en workshop, utbildning eller föreläsning kan vara papper och pennor, whiteboard och whiteboardpennor, blädderblock, dator som kan kopplas upp och visas på storskärm och liknande.
Fixa mat och fika
Fixa mat och fika som så många som möjligt kommer kunna äta. Tänk på allergier och kostval. Om ni fixar mat kan ni servera plockmat med många olika alternativ, så att alla kan hitta något de tycker om – och ni behöver inte fixa flera olika maträtter. Kom ihåg att fixa fika som alla kan äta, exempelvis glutenfritt, mjölkfritt och äggfritt.
Fixa pengar
Behöver ni få in pengar för att bekosta utgifterna, eller har ni pengar i föreningen ni kan använda? Om ni behöver få tag i pengar kan ni söka bidrag, stipendier, Snabba Slanten, få pengar från studieförbund eller bli sponsrade.
Fixa utbildningsledare
Ska någon i planeringsgruppen vara utbildningsledare, eller ska någon utifrån anlitas? Om ni anlitar någon utifrån, ska personen få ekonomisk ersättning?
Fixa inbjudningar
Vilka riktar sig evenemanget till? Är det öppet för vem som helst, behöver personer anmäla sig i förväg eller ska ni skicka ut inbjudningar?
Sprid ordet
Se till att sprida information om det kommande evenemanget. Marknadsför det på plattformar ni tror att era målgrupper använder. Det kan vara olika sociala medier eller fysiska platser som fritidsgårdar och skolor. Berätta om evenemanget, men också om er själva som förening.
Nu kör vi
Dagsschema
Ett dagsschema gör det enkelt att se vad som ska göras under dagen och vid vilka tidpunkter. I schemat kan man också skriva ut vem som ska göra vad. Detta gör att alla får bättre koll på vad de själva ska göra, men också vad andra gör. På så sätt ser man tydligare att allt finns med i schemat.
Ansvarsområden
Dela upp ansvarsområden mellan alla som är med och planerar evenemanget. Vem tar fram schema? Vem är värdansvarig? Vem sköter mat och fika? Vem skickar ut information till deltagare? Vem sprider ordet? Vem är kontaktperson?
Schema
Ett schema är bra för att göra det tydligt vad som ska göras, var det kommer ske, vem som är ansvarig och vilka tider som gäller. Se till så att schemat finns tillgängligt under hela tiden för evenemanget. Kom ihåg att planera in pauser också, och även tid för mat eller fika om evenemanget pågår under längre tid.
Värdansvarig
Kom i förväg överens om vilka som är ansvariga för utbildningsledare och deltagare. Det är deras uppgift att se till så de trivs och känner sig välkomna.
Mat och fika
Se till så att det finns mat, dryck och fika tillgängligt. Det gör så att alla kan hålla uppe energinivåerna under tiden för evenemanget, samtidigt som det gör det möjligt för deltagarna och utbildningsledarna att umgås med varandra under friare former.
Skicka ut information till deltagare
Det är bra att skicka ut information till deltagare innan evenemanget. Information som är extra viktig att dela ut kan vara följande:
- Information om vilka som är ansvariga för utbildningen.
- Schema för evenemanget.
- Om något ska tas med.
- Vilken mat och fika som kommer att finnas tillgängligt.
- Kontaktuppgifter till personer som man kan höra av sig till om man har frågor.
Sprid ordet
Ta bilder, filma, skriv och berätta vad ni har för er och publicera det på era sociala medier. Visa hur det går med evenemanget och ha kul tillsammans!
Avslut
Innan ni avslutar ert arrangemang är det bra att göra en sista aktivitetsplan för avslutningen. När ni har gjort det är det dags att ta hand om utbildningsledaren, redovisa pengar, utvärdera och fira! Om ni vill är det även i det här steget ni kan börja tänka på ert nästa arrangemang!
Sista aktivitetsplanen
Finns det något kvar att göra innan ni är helt färdiga med arrangemanget och allt efterarbete? Skriv ner allt på en lista och bestäm vem som ansvarar för vad. Skriv ner även småsaker så att ni kommer ihåg allt! Har ni städat och ställt i ordning allt? Tackat personerna som hjälpt till? Publicerat information på sociala medier? Gått igenom pengarna?
Ta hand om utbildningsledaren
Om workshopen, utbildningen eller föreläsningen har haft utbildningsledare är det dags att fundera på hur ni ska tacka hen. Ska personen få betalt för sin insats? Ska personen utvärdera hur hen upplevt arrangemanget?
Redovisa pengar
När ni har genomfört evenemanget är det dags att redovisa pengarna. Den ekonomiska redovisningen är en slutlig beräkning av alla pengar. Ni gör denna när ni har betalat alla pengar som ska betalas, och fått in alla pengar som ska fås in.
Utvärdera
Efter ett arrangemang är det bra att utvärdera hur det har gått och hur det har varit. Vad har ni lärt er? Vad tyckte ni var bra? Vad kan göras bättre nästa gång?
Fira
Fira det fantastiska jobb ni har gjort från idé och planering till genomförande! Skåla med valfri dryck och fika tillsammans. Detta stärker gemenskapen mellan er och bidrar till en positiv stämning.
Spåna vidare
Om ni tyckte att det var kul att arrangera och känner att ni vill göra det igen - börja redan nu fundera på nästa arrangemang! Ta vara på energin och peppen ni fått av att ha genomfört det här evenemanget och kom på nya idéer för vad ni vill göra nästa gång!
Mallar och övningar
Kom igång
Bjud in gäst
Planera
Avsluta
Inledning Teatergrupp
Inledning
Inledning
Inledning
Inledning
Intro till teaterlekar
Intro
Uppvärmning
Uppvärmning Rörelse
Uppvärmning Röst
Uppvärmning Teaterlek
Gruppövningar
Intro
Gruppövning
Gruppövning
Gruppövning
Gruppövning
Parövningar & scener
Intro
Parövning
Parövning
Parövning
Dramaturgi
Inledning
Tema Dramaturgi
Tema Dramaturgi
Tema Dramaturgi
Känslor
Intro
Tema känslor
Tema känslor
Tema känslor
Tema känslor
Tips & råd
Återkoppling är när man berättar vad man tycker och tänker om något en person skapat, för att personen som skapat ska kunna utvecklas, eller känna att den gjort något bra. Beröm är när man berättar vad man tyckte var bra.
Berätta vad du tyckte om
Ibland vill vi mest inspireras och bli peppade av varandra. Därför tycker många det är bra att få höra vad som de gjort bra när de skådespelat.
Var hjälpsam!
Att säga “Det här tyckte jag inte om” är inte hjälpsamt eftersom den som får höra det inte vet vad den kan förändra. Försök istället formulera återkoppling på ett hjälpsamt sätt, såsom “Jag tror jag hade varit mer övertygad om sorgen du ville förmedla, om du spelat ut känslorna mer våldsamt”. Det är återkoppling som är hjälpsam eftersom du berättar varför du tycker på ett visst sätt, och hur personen kan lösa det.
Två plus och ett minus.
Man kan också prata om varandras skådespel med principen två plus och ett minus. Det betyder att man börjar med att berätta två saker som var bra, och sen berättar en sak som skulle kunna bli bättre.
Lyssna lagom på återkoppling
Det är superbra att få höra vad någon annan tänker om det man skapar. Det ger perspektiv och förståelse. Men det är du som skådespelar som väljer din stil och vet vad du vill uppnå. Lyssna på återkoppling, men var inte rädd för att göra som du själv vill ändå.
Studiecirkeln är uppbyggd efter insamlade erfarenheter från Vi Unga. De flesta övningar här är hämtade från någon av de tre nedanstående resurserna, men några har anpassats för att passa in i denna modell. Genom de erfarenheter och tips vi fått har cirkeln utvecklats till att sätta samman övningar i ett paket för att uppmuntra till entusiasm och lärande.
Mer dramalekar hittar ni här:
Allt som behövs för att starta en teatergrupp är några personer som är intresserade av att starta en teatergrupp, och en lokal ni kan vara i. Här kommer några tips på hur ni kan hitta en passande lokal
Fråga i ert närområde
Fråga runt på era lokala kulturhus, skolor, gympasalar eller bibliotek om de har lokaler att låna ut. Eller något annat som finns i ert närområde. Det finns oftast lokaler att låna för den som vill bedriva kultur.
Låna av andra organisationer
Kanske finns det en dansförening, en brottningsklubb eller en scoutgård som har tillfällen över då ni kan använda deras lokaler? Kolla runt vad det finns för föreningar nära er, och kontakta dem.
Kontakta studieförbund
Många studieförbund har lokaler för sin kursverksamhet. Om ni startar en studiecirkel, så kan ni kolla med ert studieförbund om de har lokaler ni kan använda.